Het verwijderen van het af-fabriek roetfilter bij diesels was per ongeluk niet meer strafbaar per 1 januari 2015. Dat heeft staatssecretaris Dijksma gecorrigeerd per 1 oktober 2017.
Vanaf 1 oktober 2017 wordt het verwijderen van het roetfilter bij dieselpersonenauto’s vanaf 2011 en bestelauto’s vanaf bouwjaar 2012 strafbaar. De aanwezigheid zal vanaf 1 oktober 2017 gecontroleerd worden bij de APK middels visuele inspectie, oftewel of het roetfilter aanwezig is. Vanaf 20 mei 2018 wordt het APK-afkeur.
DPF
Het roetfilter (of Diesel Particulate Filter) is ingevoerd om de uitstoot van roetdeeltjes van dieselauto’s terug te dringen, maar blijkt een grote kostenpost voor dieselrijders met hogere kilometerstanden. Een roetfilter heeft namelijk niet het eeuwige leven en als leaserijder heb je daar wellicht geen last van, maar een particulier legt niet graag 1000 euro of meer neer voor een nieuw filter in geval van storingen. Met name de eerste generatie af-fabriek roetfilters hebben relatief veel last van storingen, zoals het verstopt raken.
DPF’s worden dan ook vaak verwijderd; steekproefgewijs is gebleken dat zo’n 6 procent van de dieselaars rondrijdt zonder roetfilter, terwijl die er af-fabriek wel in zou moeten zitten. Hierbij was het roetfilter verwijderd en weggeprogrammeerd in de ECU-software. Omdat het niet te handhaven viel was het verwijderen vanaf 1 januari van 2015 niet meer strafbaar. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vergat echter met nieuwe wetgeving te komen en de DPF-verwijderdiensten schoten vervolgens als paddenstoelen uit de grond.
Deeltjesteller
De controle op het roetfilter zal vanaf 1 oktober 2017 vooral visueel gebeuren, maar er wordt nog onderzocht welke uitlaattest er tijdens de APK zal worden gebruikt. De meest geschikte methode hiervoor is het toepassen van een deeltjesteller volgens TNO. Omdat de eerste generatie roetfilters veel problemen veroorzaakte, mogen bezitters van dieselauto’s (personenauto’s) van vóór 2011 het roetfilter verwijderen als het RDW wordt ingelicht. Het kentekenregister wordt dan aangepast en er geldt een MRB-toeslag van 15% vanaf 2020.
Dure grap
Het zou kunnen gaan betekenen dat als je je roetfilter hebt laten verwijderen op een auto na 2011, deze weer gemonteerd moet worden om APK-goedgekeurd te worden. Ook zal het motormanagement weer aangepast moeten worden, mits deze aangepast was om foutcodes te voorkomen. Wellicht dat er weer slimmeriken zijn die hier iets op vinden, maar potentieel kan het dus een dure grap worden als je nu met een diesel van 2011 of later met verwijderd roetfilter rondrijdt.
Tijdsgeest
Dat het verwijderen nu strafbaar gesteld wordt past wel in de huidige tijdsgeest. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we aan de ene kant Volkswagen torenhoge boetes opleggen omdat hun auto’s een paar milligram meer vervuilen dan opgegeven, terwijl we aan de andere kant toestaan dat moderne dieselauto’s bakken roet de lucht in knallen. Het ding zit er niet voor niets op.
Reinigen
Mocht je storing hebben aan je roetfilter, dan kun je het roetfilter ook laten reinigen, wat met drie- tot vierhonderd euro veelal een stuk goedkoper is dan vervangen. Het filter (mits niet defect) zou dan weer zo’n 100.000 km mee kunnen.
Als het roetfilter verwijderen nu niet illegaal is, kan het dan met terugwerkende kracht wel illegaal worden gemaakt??? Overigens heb ik jaren probleemloos rondgereden in een diesel uit 2007 die af fabriek geen roetfilter had.
Dit vraag ik mij dus ook af. Ze hebben de regelgeving geschrapt. Het mag nu dus. Hoezo kunnen ze je dan volgend jaar ineens weer illegaal verklaren?
Lijkt mij toch dat ze dit alleen op de auto`s vanaf die datum kunnen verplichten…
Weet wat je nu krijgt illegale apk keuringen voor paar tientjes apk meester omkopen
Of software aanpassen tegen woordig kan hoop
Geldklopperij meer niet
In plaats van dat de fabrikanten eens aan te pakken op het gebied van betrouwbare roetfilters. Nee leg het maar weer bij de particulier neer. Zijn zoveel problemen mee. Leuk hoor de kosten van tussen de 1000-2000 euro neerleggen bij de particulieren. En dat om de 140.000 km.
Plaats dat ze eerst de grootste vervuilers gaan aanpakken. Schepen, industrie, china, india, enz..
Klopt helemaal in die andere landen en blijft zelfde lucht die we in ademen en lucht is gratis toch of moeten we straks er ook vóór betalen
Grote kans dat we in de toekomst met filters en en speciale mondkapjes op moeten lopen omdat onze uitgeblazen lucht teveel CO2 uitstoot geeft omdat 1 of andere pippo dit bewezen heeft..
Raar dat auto’s voor 2011 nu weer wel met een verwijderbaar DPF filter rond mogen rijden als je dit bij de RDW gemeld hebt en bij nieuwe personen auto’s niet.. Terwijl de relatief oudere auto’s vervuilender zijn dan de nieuwe.
Ok, je moet dan wel even €59.00 euro betalen voor een vinkje zetten en je gaat natuurlijk iets meer MRB bestalen.
Is dit nou echt zo milieu bewust, want die €59.00 + iets hogere belasting voelt moeder natuur niet hoor, alleen de staatskas die wordt er rijkelijk mee gevuld.. ALLEMAAL wassen neus praktijken en geldklopperij. Zowel links of rechtsom.
Ik zou bijna denken dat al die milieu issues als melkkoe gebruikt worden en dan er niet zoiets bestaat als opwarming van de aarde en al die doemdenkerij…
Zonder roetfilter halen ze nog gemakkelijk de k-waarde voor APK
Dan moet er een mogelijkheid zijn dat met de eobd tester dit uit gelezen kan worden en moet de wet daar ook op aangepast worden.
Bv als er een filter leeg gehaald is met de tekst na.
En in het raadpleegscherm staat dat hij aanwezig moet zijn.
Maar ook dan is er nog wel een escape.
Begin eerst maar eens bij niet werkende aftermarket roetfilters hoeveel % van de automobilisten hebben z’n ding laten monteren als vervanging van het originele filter.
Sommige aftermarket roetfilters bezitten alleen een metaalfilter voor tegendruk om storing te voorkomen, of hebben een goedkoop monoliet erin zitten zoals de retro roetfilters die niet werken zoals op de website van de stad Utrecht te lezen is.
Dat is bewust de goed willende automobilist in de maling nemen door huichelende onderdelenleveranciers, laat ze maar met een echt keurmerk komen hiervoor ipv dat corrupte e-keurmerk.
Had eerder een BMW 320D E46 uit 10.2001 die volgens BMW medio 2001 in Duitsland was geproduceerd. Deze auto had fabrieksmatig geen roetfilter en is daarom in alle Duitse milieuzones verboden. Echter in de Utrechtse en Rotterdamse zones zonder probleem toegestaan omdat hier het toelatingscriteria EDT 1 januari 2001 is. Inmiddels is de nog altijd mooie auto met veel aparte luxe opties naar het Oostblok doorverkocht omdat oudere diesels hier nog amper verkoopbaar zijn. In Duitsland mag je ze tenminste technisch nog aanpassen maar in BV NL mag dat niet en wordt je dus volop genaaid, echt onbegrijpelijk !
Ik kan begrijpen dat dit niet leuk is.
Volgens mij is de opmerking dat auto’s zonder roetfilter ‘bakken’ roet de lucht in blazen onterecht. Op de snelweg (bij hoge toerentallen) stoten auto’s met roetfilter juist meer uit dan auto’s zonder dit filter, die hun uitstoot namelijk gelijkmatiger verdelen, vertelde mij een expert.
Overigens: wist je dat bij politie-auto’s het roetfilter juist bij aanschaf gewoonlijk al wordt verwijderd, omdat dit onderdeel te storingsgevoelig is? En daar zadelen onze overheid en de auto-industrie particulieren wel mee op…
Tot welk bouwjaar willen ze dan teruggaan met het controleren/ handhaven van deze regel ? ,.
Ik heb nu dus een roetfilter probleem met me polo 1.2 Bluemotion.ben al bij 2 verschillende bedrijven langs geweest de ene wilt het reinigen en de andere zegt dat ik het beter kan verwijderen omdat reinigen maar voor een bepaald duur is.wat is nou wijsheid??
Hoi Elian.
Zoek een tuner en laat dat ding wegschrijven.
Zonder filter ga je nog makkelijk door de APK.
pas op bij het verwijderen als je een storing krijgt en je laat hem uitlezen meestal doen ze dan een update en dan is je computer weer in oude stand terug gezet daarna heb je zoo en storing 2463 oftewel je roetfilter is verstopt en je auto gaat in nood loop wees gewaarschuwd
Wegschrijven, maar ook leegkappen of verwijderen, anders loopt je filter ongemerkt vol en blaas je je turbo op. Laat de EGR klep ook maar meteen wegschrijven, nog zo’n misleidend prutsding dat alleen geld kost en niks oplevert voor het milieu.
Ja laat de egrklep/koeler ook vervangen en de roetfilter laten reinigen gaat toch min 100.000km mee hebben ze verteld.en aangezien het me ook 200€ kost voor het reinigen van roetfilter
Complete motorblokken zoals de volvo 2 liter diesel leggen het loodje.
Kosten ca 4500 euro.
Dit komt omdat de niet verbrande dieselolie in de carter verdwijnt en je oliepijl stijgt. Daarnaast smeert dieselolie niet het blok!
Die van mij heeft een weggeschreven EGR en aangepaste software en verwijderde roetfilter draait nog steeds probleemloos (ook geen schokken bij 1400 of 1900 toeren) en is ook nog eens zuiniger geworden.
Kosten waren 275 euro.
Die van mijn collga waar alles aan boord was en werkte zoals de overheid dat wil heeft inmiddels 4500 euro motorschade wat nergens te verhalen is.
Dat de overheid deze geweldige maatregel zelf al negeert door het sotwaren aan te passen en het filter laat verwijderen omdat het storingsgevoelig is in een dienstverlenend voertuig zet wel tot denken of niet soms.
Betreft de wetswijziging zegt de wet volgens mij
Als een gedraging strafbaar wordt gesteld geldt dat alleen vanaf het moment dat de strafbaarstelling is ingegaan. Dus wie een inmiddels strafbaar feit pleegde voordat het strafbaar was, kan niet worden gestrafd.
Dus volgens mij voor de dan op de weg gebrachte voertuigen waar de verplichting geldt.
Waar heb je dat laten doen?
Ik heb het laten doen bij http://jpcarengineering.nl
Ik heb mijn Renault Laguna 2.0 dci van 2011 ook vertroeteld door het roetfilter leeg te laten maken, en de software aan te passen door de regeneratie uit te zetten. Ook is de EGR softwarematig dichtgezet. Een wereld van verschil qua verbruik. Het was 6,2 tot 6,4 liter/100 km. Nu is het 5,3 liter diesel per 100 km. Ik kan dus bijna 200 km verder rijden op een tank, het was 850, nu 1.050 km ongeveer. Dus ik constateer een verschil van 20 % in verbruik in het voordeel van zonder DPF en EGR. Volgens mij ben ik nu een stuk milieuvriendelijker bezig, én ik weet zeker dat de motor veel minder te lijden heeft. De overheid kan van mij het dak op met hun schijnoplossingen.
Mijn auto verbruikte 1:22 en nu zonder roetfilter makkelijk 1:29
En op snellere ritten 1:25 40 liter tank 1000 kilometer
En bij 90 per uur gaat hij zelfs naar 1:33 a 35 per kiomrter
En pk winst door het verweideren van het roet filter
Ik had hier voor een peugeot 2.0 hdi zonder roet filter affabriek
Maar bij iets door trekken rookte die erger dan mijn huidige auto waar het roet filter uit gehaald is
En heb pk winst.
En er zit een chiptuning op, er komt echt een zwarte diesel rook of pluimen uit de uitlaat
De auto is van 85 pk naar 110 a 115 pk gegaan
Wat resulteerd in een uitermaten soepel draaiend motorblok.
Word de wet hier anders op strak dan ga ik die 2000 euro wat het kost uitgeven, in het zoeken naar andere mogelijkheden want deze auto met dit geweldige motorblok wil ik nooit meer kwijt.
Toen was het roet filter verwijderen niet strafbaar
Kunnen ze wat toen niet strafbaar was nu of staks wel strafbaar maken???
Dit zou ik heel graag willen weten en weten ook als er mogelijkheden kunnen zijn of komen om met z‘n allen er tegen in te gaan.
Dan doe ik mee
Lat het maar horen
Een auto moet volgens de APK voldoen aan de eisen die gelden toen de auto werd gebouwd/bouwjaar. Als de overheid de regels gaat aanpassen zal dit alleen gelden voor auto’s vanaf de wijziging of maximaal vanaf bouwjaar 2011 toen kwam de roetfilter plicht.
.
De aftermarkt xenon kitjes hebben ze toen de wet in 2006 aangepast ivm verblinden, dit kon wettelijk ook alleen maar voor autos gelden vanaf 2006 (koplampspoeiers en automatische hoogte afstelling.)
In 2015 was het niet strafbar meer ,als je het roetfilter liet verweideren .
Het lijkt mij dat mensen die aan kunnen tonen in die tijd het roetfilter hebbe laten verweideren er nu voor gesteaf kunnen worden
Kunnen we hier met z‘n niets aan doen ?
Een auto met roet filter, hier onder
Hoe erg is FIJN STOF om zo de lucht in te blazen .
Dat blijft zweven en dat word door de medemens weer ingeademd.
En na 150000 kilometer zit het roet filter verstopt .
Danmoet er een nieuwe roetfilter onder A 1500 euro ,of laten reiningen A 450 euro
Maar in bijde gevallen kost het mij behoorijk wat onnodig veel geld
En waar voor voor de natuur haha laat me niet lachen
Net als de egr klep dit gast je op den duur ook geld kosten aan reparatie’s.
Mijn dieseltje rookt niet en stinkt niet dus wat us het probleem ?
Een auto zonder roetfilter hier onder.
Als mjn blok nu lekker op temperatuur is , dan blaast deze zware roet vlokkennaar (delen) naar buiten (zeggen ze) dit is niet te zien hoor.
Iklaat van de week gewoon een ouderwetse roet meting doen en dan kijken wat dar uit komt .
DI LAAT IK JULLIE WEL WETENOP DEZE SITE .
Maar die zware roet delen of vloken (als dat er echt uit komt) vallen gelijk op de weg en zweven niet door de lucht zo als die fijn stof waar ik het net over had
DUS DIE die worden ook niet ingeademd door de medemens .
En ook niet onbelanfrijk ,het kost mij geen dure reparaties meer
NEE NOOIT MEE ZELFS .
Want wat er niet in zitkan ook nieg verstoptraken of kapot gaan
En de auto is er behoorlijk zuiniger op geworden .
Dit is ook weer goed voor de medemens en de natuur natuurlijk he .
En de auto rijd er veel prettige door .
Ik heb mij door een expert het volgende laten vertellen: je roetfilter voorkomt dat er bij lage toerentallen roet wordt uitgestoten (in de bebouwde kom bijvoorbeeld) en dat al die roet op de snelweg in één keer in een grote wolk naar buiten komt. Milieuwinst per saldo: nul. En behoorlijk asociaal voor mensen die in de buurt van de snelweg wonen.
Mijn Mercedes Sprinter, 316 cdi, van 2002 was jaren geleden getuned op 202 pk, was daarna supersnel met accelereren en moest iets worden teruggesteld in tuning omdat deze bij snel accelereren soms in de storing ging, maar later niet meer. nu na 165000 km bij de apk keuring krap door de keuring gekomen maar was gewaarschuwd dat volgende keuring wordt afgekeurd omdat er geen goede meting kan worden gedaan en de motor op de top inhield. Blijkt nu dus door een smerige roetfilter te komen en ik ga proberen met dtp diesel additief de troep eruit te krijgen, zal mij benieuwen of dat gaat?!
Het is gewoon geldklopperij. Ik heb mij roetfilter laten verwijderen omdat voor mij auto beter zal zijn nou ik ga snel mij auto keuren dan ben ik weer jaar er vanaf. Beter voor milieu klink klaar onzin
Voor diegenen die het nog niet wisten: Dijksma stelt een verbod in voor het buiten werking stellen van het af-fabriek roetfilter voor personenauto’s vanaf 1 januari 2011. Dit zal vanaf 1 juli 2017 gecontroleerd worden bij de APK middels visuele inspectie. Vanaf 20 mei 2018 volgt APK-afkeur.
Nee geen apk afkeur alleen voor auto’s vanaf bouwjaar 2011 en bedrijfsbusjes vanaf 2012. De oudere bouwjaren is er nog geen roetfilter plicht. De oude diesels zonder roetfilter (dus ook zonder affabriek filter.) gaan 15% meer wegenbelasting betalen voor een gemiddelde personen auto ca 220 euro per jaar en een busje ca 90 euro per jaar. Stond in een mailing van ANWB aan garage bedrijven en in autobrief 3 is dit te lezen.
Op de website AM klasssiek staat zelfs dat alle euro 4 diesel motoren 15% meer wegenbelasting gaan betalen, met of zonder filter.
https://amklassiek.nl/definitief-oude-diesel-vanaf-2019-extra-belast/2015/06/19/
Dat zeg ik: APK-afkeur voor auto’s vanaf (dus inclusief) bouwjaar 2011 die het roetfilter buiten werking gesteld hebben. Verder natuurlijk dank voor je reactie met extra info.
BMW 530D … kosten 2000 euro.
Inderdaad lachen. Ben zelf engineer en kan me niet voorstellen dat deze filter op een plek kan worden ontworpen waarbij men het met 12 simpele schroeven los kan maken en gewoon kan vervangen.
Kosten 15 minuten uurloon en een filter van 150 euro, en klaar is kees. (en als je handig bent kan je het ook nog eens zelf)
Zo voorkom je dat mensen om deze kosten te besparen, deze gekke dingen gaan doen.
Een keer in de 200.000 km 200 euro uitgeven i.p.v 2000 is toch een heel verschil. Voor dat geld zou ik niet eens in de verleiding komen om het op een andere manier op te lossen…. dat de auto industrie zichzelf maar eens achter de oren gaat krabben met deze “te dure” ontwerpen voor de klant..
Als je de fliter eruit laat halen heeft de auto ten eerste meer vermogen.. ten tweede is hij een stuk zuiniger (wat toch ook goed is voor het milieu) en je EGR klep (dus ook je motor) leeft een heel stuk langer .. wat ook weer goed voor het milieu is want het maken van een nieuwe kost ook grondstoffen en energie.
Waarschijnlijk is het ontwerp bedacht door dezelfde gek die de verkeersdrempel heeft bedacht. Remmen optrekken remmen optrekken enz verhoogt alleen maar de fijn stof. En dan heb ik het niet eens over de slijtage van je remmen / fuse kogels / veerpotten / kapotte bumpers … ervoor zorgen dat men een lage constante snelheid kan/moet rijden is pas goed voor het milieu ,,,,
Ingenious engineering = Engineering with Simplicity
Ik rij een Renault Twingo 1.5 DCI Turbo
Deze is getuned het roet filter is er uit
En de EGR klep werkt niet meer .
Voor die tijd als ik zuinig reed 1 op 24
En als ik nu mijn best doe haal ik 1 op 32
Wn rij ik niet zuinig dan rij ik als voor de tuning dan is hij nog lekjer snel ook .
Dus zeg het maar met als die fiters van tegen woordig .
En alles blijft heel hij blijft lekker lopen dat blok
Met autobrief 3 van het kabinet, zal er per mei 2018 tijdens apk gecontroleerd worden op de werking van een roetfilter (moeilijk te controleren). Personen auto’s tot bj 2011 en bedrijfswagens tot bouwjaar 2012 zonder roetfilter en (waarschijnlijk alle diesel motoren met euro 4 uitstoot volgens amklassiek site ) gaan 15% meer wegenbelasting betalen als blijkt dat er geen roetfilter in zit, dit wordt dan aangepast op het kenteken. Voor een middenklasser personen auto zal dit ca. 220 euro per jaar zijn en een bedrijfsbus ca. 90 euro per jaar.
Men kan nu zelf ook al het roetfilter van het kenteken verwijderen door een brief met verzoek te sturen naar het RDW.Dan wordt legaal het filter van het kenteken verwijderd.
Bijna alle tuning bedrijven voor turbo diesels die van 180 zeg 230 pk maken , halen het roetfilter en de egr klep weg en herschrijven de software . voor een betere doorstroom van de uitlaatgassen en meer zuurstof in de motor en meer turbo druk en inspuit . Ook bij mijn vw tdi bus is het destijds gedaan. Ik moet wel zeggen als dat roetfilter al voor 50% verstopt is na ca 130.000 km het een groot verschil maakt als deze verwijdert is, gewoon direct 20 pk meer, zonder de tuning ! maar we moeten denken aan ons nageslacht en dat gaat nooit goed komen op deze manier ! Ik moet ook toegeven dat mijn bus zuiniger reed na deze ingreep 1 op 13 haalde ik met gemak
De regering heeft doelstellingen te halen, onder ander het fijn stof terug dringen. En die zullen ze links om of rechts om halen. Vergeten wordt het meer verbruik en motor schades. Auto’s worden sneller afgeschreven dan zonder zo’n filter, als je kijkt naar gereden kilometers.
Er is geen discussie dat fijn stof slecht voor je is. Maar of het milieu gediend is met verkorte levensduur auto’s en het vervangen van turbo’s, motoren en dergelijke door zo’n roet filter vraag ik me sterk af!
Hier in Nederland leven politici in een bubbel wat ze rijden elektrisch! Vergeten dat bijvoorbeeld hun diesel nog 1 ton of meer had kunnen lopen. Ook vergeten ze dat de productie zelf van een elektrische auto al milieuschade brengt onder andere door winning mineralen voor de accu’s.
Volgens duits onderzoek was het het beste om je auto helemaal op te rijden, al was het een hummer!
Slechts 9% van het fijnstof is afkomstig van het verkeer, 73% is bv afkomstig van het buitenland.
Van die 9% wordt ook de fijnstof van de remmen gemeten, fijnstof van rubber van banden, benzine auto’s (komen nu pas met roetfilter omdat deze veel kleinere partikels hebben), vrachtverkeer, enz.
zie bron wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof