AutoAuto

Je zal maar een nieuwe parkeermedewerker zijn bij een casino als op je eerste dag een klant met een Volvo-truck aan komt rijden in plaats van een sportwagen. Kunt u deze even parkeren? Tuurlijk meneer…

Je staat dan wel even te kijken. Maar onze hoofdrolspeler heeft geluk. De Volvo in deze video is namelijk uitgerust met een nieuw soort transmissie, die we bij auto’s natuurlijk al lang kennen als DSG, TCT etc. oftewel een versnellingsbak met dubbele koppeling. Hierbij zijn als het ware 2 versnellingsbakken parallel geschakeld.

Wanneer één versnelling actief is, wordt de volgende in de andere transmissie voorgeselecteerd. Tijdens het schakelen zelf, wordt de eerste koppeling ontkoppeld op exact hetzelfde moment dat de tweede wordt geselecteerd. Er is tijdens het schakelen dus geen sprake van vermogensverlies. Het resultaat is dat er soepeler en gemakkelijker kan worden gereden.

Opvallend dat dit bij vrachtwagens nog niet standaard was. Volvo Trucks is naar eigen zeggen momenteel de enige fabrikant ter wereld die een dergelijke transmissie aanbiedt voor trucks die in serie worden geproduceerd.

Waar je normaliter wel wat instructie nodig hebt om de versnellingsbak van een truck te bedienen, zou het wegzetten van dit gevaarte nu een makkie moeten zijn. Afgezien van de grootte natuurlijk… Benieuwd hoe dit er uit zag bij het casino? Bekijk de onderstaande video voor het resultaat.