Hij komt, hij komt… en we hebben het hier niet over die oude kerel met zijn staf, maar over de volledig elektrische auto van Porsche.

De Porsche Mission E conceptcar ontving op de IAA van Frankfurt dit jaar al veel lovende kritiek voor het ontwerp, en het concept heeft nu het groene licht gekregen van het management. Kennelijk voelt de sportwagenfabrikant aan dat de brandstofmotor niet het eeuwige leven heeft, en een elektrisch model ook binnen de Porsche-gelederen noodzakelijk is. De sjoemelsoftware-affaire zal de fabrikant uit Zuffenhausen ongetwijfeld ook geholpen hebben in de beslissing.

Porsche Mission E

Of het uiteindelijke model Mission E gaat heten en er precies zo uit gaat zien als de conceptcar is onwaarschijnlijk, maar om de volledig elektrisch aangedreven tegenhanger van o.a. de Tesla Model S vóór het jaar 2020 te realiseren pompt Porsche meer dan 700 miljoen euro in de fabriek onder de rook van Stuttgart. Hiervan worden onder andere een nieuwe assemblagefaciliteit, een nieuwe lakstraat en een uitbreiding van de plaatwerkerij betaald. Dit alles moet 1000 banen opleveren.

Geen slak

Zoals het een Porsche en een elektrische auto betaamt zijn de beoogde prestaties van de vierdeurs vierzitter niet voor de poes: zo heeft de auto een vermogen van meer dan 440 kW/600 pk en is daarmee goed voor een sprint van 0-100 km/h in minder dan 3,5 s. 0-200 km/h moet in 12 seconden gepiept zijn. De actieradius moet meer dan 500 km gaan bedragen, maar hier geldt vooral: eerst zien, dan geloven.

Opladen Porsche Mission E

Speciaal voor de Mission E heeft Porsche een 800 V-laadunit ontwikkeld. De lithium-ion accu’s in de bodem van de auto moeten hiermee in slechts 15 minuten tot 80% op te laden zijn. Optioneel wordt een draadloos laadsysteem (via inductie) leverbaar.