Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Volvo komt nog voor de zomer met een knaller van een aanbieding voor veelrijders in het C-segment: de Volvo V40 D4 Business.

Volvo scoorde vorig jaar goed met de V40 D2 in Nederland, en heeft nu speciaal voor Nederlandse markt een speciale versie van de V40 D4 ontwikkeld. Deze Business-versie heeft een uitstoot van 85 gram CO2. Dat wordt bereikt dankzij speciale 16-inch banden met lage rolweerstand, actieve grille-afsluiting, speciale versnellingsbakverhoudingen en een spoiler. Deze lage uitstoot betekent 14%-bijtelling, mits je de Zweed voor 1-1-2015 op kenteken laat zetten, want na deze datum ligt de grens voor deze gewilde klasse op 82 gram (nu: 88 gram).

Een beetje zuur…

Misschien een beetje zuur voor diegenen net een V40 D2 met lage bijtelling hebben besteld: de Drive-E D4 twinturbo levert maar liefst 190 pk en 400 Nm. Dat is 75 pk en 130 Nm meer dan de 1.6 dieselmotor die in de D2 ligt, en hij is niet eens zo heel veel duurder…

En 190 dikke dieselpk’s in een auto van dit formaat? Dat wil wel. Ondanks de waarschijnlijk lange versnellingsbakverhoudingen accelereert de V40 D4 Business in 7,4 seconden naar de 100 km/u. Er is wel een maar: de topsnelheid is volgens de prijslijst begrensd op 190 km/u. Ik vermoed dat dit door de banden wordt veroorzaakt. Maar daar heb je alleen in Duitsland last van.

De nieuwe D4-motor biedt niet meer het mooie vijfcilinderroffeltje van de oude D4, maar Volvo belooft een mooie loop dankzij i-Art-technologie.

Prijzen

Het Business-model is ook voor privérijders interessant, aangezien de aanschafprijs door de lage CO2-uitstoot (= lage BPM) ook op een interessant niveau ligt: vanaf 26.995 euro.

Model

CO2

Bijtelling

Consumentenprijs

V40 D4 Base Business

85

14%

€26.995

V40 D4 Kinetic Business

85

14%

€27.995

V40 D4 Momentum Business

85

14%

€29.495

V40 D4 Summum Business

85

14%

€31.795

V40 D4 R-Design Business

85

14%

€30.995

Er is ook een reguliere D4 zonder speciale aanpassingen en deze heeft 99 gram uitstoot. Ook niet veel voor een diesel met 190 pk en 400 Nm, maar toch “slechts” 20% bijtelling, en een hogere prijs.

V40 D4 Kinetic

99

20%

€32.495

V40 D4 Momentum

99

20%

€33.995

V40 D4 Summum

99

20%

€36.795

V40 D4 R-Design

99

20%

€35.995

Meerprijs automaat

106

20%

€2.500

De ervaring zal leren of de Business-versie net zo lekker rijdt als de “normale”. Meestal wordt er bij speciale “spaarmodellen” een klein beetje comfort of rijplezier ingeleverd ten behoeve van een lager verbruik. Zo ligt de topsnelheid van de reguliere D4 op een nette 230 km/u en heeft hij waarschijnlijk “normale” versnellingsbakverhoudingen. Maar hij is dan ook 4,5 tot 5 mille duurder.

Kortom, we zullen naast de talloze V40 D2’tjes die nu al rondrijden binnenkort ook de D4 Business in groten getale op de Nederlandse wegen gaan vinden. Het wordt bijna saai!

Ik hoor je denken: “wanneer komt ie?” De dealers krijgen hem eind juni/begin juli. Tegen die tijd verwachten we ook gereden te hebben met deze Zweed, dus check de site regelmatig, of volg Carblogger via Twitter, dan blijf je automatisch op de hoogte.