Alsof er al niet genoeg V40’s op de weg rijden, kom Volvo met een nieuwe D2 Business die wederom in de 14% bijtelling valt.
De Volvo V40 D2 en D4 kwamen op dit moment niet meer in aanmerking voor 14% bijtelling, en daarom zal Volvo Nederland druk uitgeoefend hebben op de Zweedse fabriek om weer een extra zuinig model op de markt te zetten. En die is er nu, in de vorm van een nieuwe D2 Business dus.
In tegenstelling tot de vorige D2, die een 115 pk leverende 1.6 diesel van Ford/PSA onder de kap had, gaat het bij modeljaar 2016 om een nieuwe variant van het bekende tweeliter Drive-E dieselblok van Volvo zelf, dat we ook kennen van de V40 D4, maar dan met een enkele turbo in plaats van twee. De nieuwe D2-diesel komt trouwens ook in de S60 en V60 beschikbaar, maar in deze Zweedse middenklassers is de zelfontbrander goed voor 20% bijtelling.
120 pk
Het vermogen ligt op 120 pk en 280 Nm. Geen enorme hoeveelheid, maar prima voor de Nederlandse wegen. De uitstoot bedraagt slechts 82 gram op de verbruikstest; precies genoeg om in de 14% categorie te vallen, mits je de in Gent geproduceerde Zweed voor 1 januari 2016 op kenteken zet. Met deze motor mag de V40 1300 1500 kilo trekken. De topsnelheid is net als bij de D4 Business begrensd op 190 km/u.
Prijs van dit alles: vanaf 25.995 euro voor de D2 Business Base.
Het valt me op dat Volvo haar autos (zie prijslijst), zelf begrensd. Alle diesels: top 190. (V40). S/V60 245/306 pk: 230. Alle XC60: 210. Geen T4 meer leverbaar (V40).(2016). Nu is die top niet echt belangrijk maar toch, naar de klanten toe, zeer belerend. Jammer, Volvo maakt mooie autos maar werkt niet echt mee een bepaald imago dat het merk heeft te doen vergeten. Waar blijft b.v. die V40 Polestar. Mensen hebben nog steeds plezier aan autorijden, en, om met Koos Spee te spreken, het gaat er niet om hoe hard je kunt, als je het er maar niet mee rijdt. Volvo: beetje meer sportiviteit graag.
Ik ben het helemaal met Hans eens.
Momenteel zit ik nog in een gevecht tussen een leasemaatschappij en Volvo, dus ik kan niet veel zeggen. Maar dat ik me voel alsof Volvo me bij de neus heeft genomen met de V40 D4 dat is me wel duidelijk.
De nieuwe 2.0 v40 mag 1500 kilo trekken ipv 1300.
Aangepast, thx!