Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De Fuel Cell Sedan (‘waterstofauto’) van Toyota heeft alles in zich om een succes te worden. Hij stoot geen enkele schadelijke stof uit, je kunt hem in drie minuten tanken en hij heeft een actieradius van honderden kilometers.

Baanbrekend

Deze Fuel Cell Sedan is eigenlijk net zo revolutionair is als de eerste Prius in 1997. Om de ruimte aan boord te maximaliseren én om het zwaartepunt optimaal te krijgen, werden alle waterstofonderdelen, inclusief de twee sterke brandstoftanks, batterij én de waterstofcel in de bodem van de auto geïntegreerd. Onder de motorkap vind je alleen de elektromotor, een boost convertor en het elektronische regelsysteem.

Niet naar Nederland

Hoe revolutionair ook, deze auto komt voorlopig niet naar Nederland. In ons land zijn vooralsnog te weinig tankstations voor waterstof en de uitrol van die tankinfrastructuur vordert langzaam.

In Europa staat het fenomeen waterstof tanken ook nog in de kinderschoenen. Desondanks heeft Toyota ervoor gekozen om het definitieve exterieur van de Fuel Cell Sedan vandaag op de Autosalon van Parijs te onthullen. Vanaf – naar verwachting – de zomer van 2016 wordt de auto geleverd in een aantal Europese regio’s waar wél geïnvesteerd is (en wordt) in de infrastructuur van waterstoftankstations.

Dit jaar in productie

De bizar ogende waterstofauto gaat dit jaar nog in productie en zal eerst verkocht gaan worden in Japan, waar met name rond Tokyo veel geïnvesteerd wordt in een infrastructuur voor waterstofstations. Hij moet daar zo’n 7 miljoen Yen (50.000 euro) exclusief belastingen gaan kosten. Zonder subsidies wordt het wel een moeilijk verkoopverhaal, maar de Prius was ook niet direct een succes. En kijk nu eens hoe veel er rondrijden.

Update 12 april 2017: AutoWeek rijdt met de Toyota Mirai