De SUV was in 2015 het best verkochte autotype in Europa, dus is het logisch dat de ANWB een test van SUV’s publiceert. Dit keer neemt de Infiniti Q30 2.0t het op tegen de BMW X1 xDrive 25i. Welke heeft de voorkeur van de wielrijdersbond?
De Infitini Q30 is eigenlijk meer een iets hoger op zijn poten gezette hatchback dan een SUV; een crossover dus, net als de Mercedes GLA en de Volvo V40 CC. Het gereden exemplaar van de Q30 is voorzien van de dikste benzinemotor met 211 pk in combinatie met vierwielaandrijving. De BMW X1 xDrive25i daarentegen is ontegenzeggelijk een SUV, en is eveneens voorzien van een 2-liter motor, echter bij BMW levert deze 231 pk.
De relatief stevige basisprijs (want premium) van beide auto’s ligt net boven de 50.000 euro, dus het is niet gek dat ze tegenover elkaar gezet worden. Het is BMW-typisch echter zo dat de opties die de Japanner standaard aan boord heeft tegen meerprijs leverbaar zijn op de X1, waardoor hij uiteindelijk snel duurder wordt.
Bekijk de video hieronder.
BMW X1 xDrive25iA | Infiniti Q30 2.0t 7DCT AWD | |
---|---|---|
Motor | 1984 cc viercilinder direct ingespoten benzinemotor met turbo | 1991 cc viercilinder direct ingespoten benzinemotor met turbo |
Vermogen /koppel | 231 pk bij 5000 tpm | 211 pk bij 5500 tpm |
Koppel | 350 Nm bij 1250 tpm | 350 Nm bij 1200 tpm |
Transmissie | 8 v, sequentiële automaat | 7 v, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4 wielen | 4 wielen |
Gewicht | 1515 kg | 1445 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s | 7,3 s |
Topsnelheid | 235 km/h | 230 km/h |
CO2-uitstoot | 149 g/km | 156 g/km |
Vanafprijs | € 53.944 | € 50.140 |
Bijtelling | 25% | 25% |
Verbruik (theoretisch) | 1 op 15,6 | 1 op 14,9 |
Brandstoftank | 61 liter | 56 liter |