De winter van 2015/2016 gaat tot nu toe niet bepaald de boeken in als een ‘horrorwinter’. Geen wonder dat de bandenboeren met hun winterbanden blijven zitten en de allseason-band weer in beeld komt.
Alle seizoenen
Met all season-banden (ook wel: all weather-banden) kun je jezelf het gedoe en de kosten van het wisselen, balanceren en opslaan van de bandensetjes besparen. Een interessant alternatief dus, ware het niet dat de all season-band tot nu toe vrijwel altijd matig presteerde, in zowel winterse als zomerse omstandigheden.
De ontwikkelingen van all season-banden staan, net zoals bij zomer- en winterbanden, echter niet stil. Het allround-karakter van dit type band wordt steeds compromislozer, en daarmee vormt de vierseizoenenband eigenlijk een prima partner voor ons gematigde (zee)klimaat. Het is hier immers meestal droog, maar zelden echt heet, er valt meestal weinig sneeuw maar het regent nog wel eens.
GoodYear, Michelin en Nokian
Het Duitse blad AutoBild en het Britse AutoExpress testten recent de nieuwste generatie all season-banden in respectievelijk de maten 195/65 R15 (10 types) en 205/55 R16 (6 types) en daaruit kwam naar voren dat deze nieuwste generatie op veel vlakken erg goed presteert. De GoodYear Vector 4Seasons Gen-2 was de overall-winnaar bij de Duitsers, met een tweede plek voor de Michelin CrossClimate. Bij de Engelsen kwam de Nokian als beste uit de bus, die bij de Duitsers slechts een 6e plek kreeg. Maar ook hier eiste de generatie 2 van de GoodYear de tweede plek op. De Michelin werd helaas niet getest door de Tommies.
Merk & type | Samenvattend |
GoodYear Vector 4Seasons Gen-2 | Zeer goed op nat. Op droog goed. Op sneeuw gemiddeld. Lage rolweerstand en lange levensduur |
Michelin CrossClimate | Zeer goed op droog, op nat gemiddeld (beter dan winterband), en op sneeuw matig (wel veel beter dan een zomerband). Langste levensduur en gemiddelde rolweerstand. |
Nokian Weatherproof | Zeer goed op sneeuw, op nat goed en op droog redelijk, echter gemiddelde levensduur en rolweerstand. |
Je ziet het: er zijn wel accenten zichtbaar; als je lekker wilt gummen op droog asfalt is het Michelin-rubber de betere keuze en als je elk jaar op wintersport gaat en je wilt echt geen winterbanden monteren, dan kunnen de Nokians je bijna net zo ver brengen. De GoodYear is de beste allrounder.
Reed in zomer en winter dus ook in de sneeuw met de Bridgestone ecopia EP25 wegglippen nooit goede wegligging goede grip op droog en nat en dus ook in de sneeuw
De huidige vredestein quatrac lite All seasons presteren niet beter, een set gewisseld nu de quatrac 5 onder de Toyota IQ
Beste Peter, wat probeer je nu duidelijk te maken?
Vroeger had je geen winter en zomerbanden maar sinds Toyo en Bridgestone oa als eerste met silica compound etc kwamen sleten die banden meer maar plakten ook beter aan het wegdek bij koude temperaturen was de winterband een feit.
In die ecobanden zit ook silica of een ander compound wat ook zacht blijft.
Getest hebben we het in de de jaren 1990 Honda Civic met 165 14 inch winterbanden tegen een Nissan Almera met abs met 17 inch met 205 breedte Toyo Proxes in de sneeuw.
Met de almera stonden we meters eerder stil de grip was net zo goed zo niet beter met de proxes banden ook al waren ze breder.
Uiteraard met aangepaste rijstijl
Enn per auto is het met de winterbanden verschillend hoe goed deze presteert maar al jaren bepalen de fabrikanten wie er gaat winnen door een zak geld mee te geven met de testen.
Dat zie je met het testen van auto’s ook als je een Audi A6 tegenover een Honda Accord zette dan weet je voordien al wie er gaat winnen dat is nl altijd een Audi dat heeft niks te maken met testen dat heeft te maken met corruptie.
Onafhankelijkheid is een vaag begrip!
Even een vb hoe corrupt ons land wel niet is: Peter Schreyer zegt niet weggekocht te zijn door Kia bij Vag maar dit werd wel gezegd en dat Kia kopieert, je ziet overal waar Schreyer gewerkt heeft overeenkomsten maar dat interesseert men niet.
De Honda Accord van 1996 prachtig model vind ik het nog steeds dat is persoonlijk maar toen Audi met de A6 kwam die ook breed en laag werd vond ik dat deze erg veel weg had van die oude Accord…toen ik dat zei werd ik uitgelachen maar ik heb gelijk gehad de Audi A6 is een japans ontwerp ennn de designer een japanner en die was erg geinspireerd door het Accord design maar dergelijke dingen mogen dus niet in de openbaarheid gek genoeg.
Interessant om te lezen jouw verhaal hoe dat wereldje in elkaar zit