Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Na de gisteren aangekondigde 3.0-upgrade wordt de Tesla Roadster een elektrische auto met een geweldig bereik: maar liefst 650 kilometer. Maar of dit is wat alle bezitters van deze Lotus-kloon willen is de vraag.

De Tesla Roadster was het eerste model dat Tesla in de markt zette, en hij is afgeleid van de Lotus Elise qua ontwerp. Hij wordt inmiddels niet meer verkocht, maar toch krijgen huidige bezitters de mogelijkheid om hun auto te laten voorzien van een upgrade volgens de laatste inzichten. Dat is natuurlijk bijzonder in autoland en geeft aan hoe vooruitstrevend Tesla te werk gaat.

3.0

De upgrade, 3.0 genaamd (na 2.0 en 2.5 dus de derde upgrade) bestaat onder andere uit een nieuw accupakket met veel meer inhoud dan het oude (70 kWh i.p.v. 53 kWh).

Daarnaast heeft Tesla aerodynamische aanpassingen ontwikkeld die achteraf gemonteerd kunnen worden en er voor zorgen dat de Cw-waarde daalt van 0,36 naar 0,31. Bovendien zijn er andere banden beschikbaar met minder rolweerstand.

De hele upgrade zorgt er voor dat je straks in plaats van 395 kilometer maar liefst 650 kilometer ver komt met het elektrische sportwagentje. Kijk, dat is een bereik waar je je niet voor hoeft te schamen, ook niet tegenover zijn benzine-aangedreven soortgenoten die je bovendien ook nog eens helemaal zoek rijdt met een acceleratietijd van 0-100 in 3,9 seconden…

Lichter

Gelijk na de aankondiging van deze upgrade waren de reacties van Tesla Roadster-rijders echter niet allemaal positief. Sommige meenden dat het beter was als er een kleiner accupakket beschikbaar komt dat een stuk lichter is maar hetzelfde bereik biedt als het huidige. Want wie gaat er nu 650 kilometer in een tweezits sportwagen afleggen?

Tsja, het ding weegt ook maar liefst 1240 kilo, waar de Lotus Elise, waar hij toch op gebaseerd is, 400 kilo lichter is en daardoor veel lichtvoetiger is op een bochtig parcours. Bovendien zijn banden met lage rolweerstand ook niet echt gemaakt voor sportief rijden. Maar daar heb je op de lange brede wegen in de VS natuurlijk helemaal geen last van.

Laat onverlet dat je na deze upgrade geen last meer hoeft te hebben van “range anxiety”, oftewel de angst om met een lege accu langs de kant van de weg te komen staan, zonder gewichtstoename ten opzichte van het gewicht dat het ding toch al had.

San Francisco – LA

Tesla gaat de upgrade begin 2015 demonstreren door van San Francisco naar Los Angeles te rijden (volgens Google Maps is dat ruim 600 kilometer). Exacte data en prijzen wanneer eigenaren naar de dealer kunnen rijden zijn nog niet bekend. Tesla geeft trouwens aan dat dit niet de laatste upgrade is die Roadster-eigenaren kunnen verwachten.