Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Bijna 5 meter Franse auto. Dat is voor sommigen een aansprekend recept maar voor veel autokopers niet. Gaat de Renault Talisman dat veranderen?

De opvolger van de Laguna ziet er goed uit, dat moet gezegd worden. Ik zou er zeker even mee gaan rijden als ik ging shoppen in het segment van o.a. de recent gelanceerde Volkswagen Passat, Ford Mondeo en de Opel Insignia, waar in 2017 een nieuwe versie van komt. Maar of de auto voldoende eigen smoel heeft in dit zwaar competitieve D-segment, daar kun je over bakkeleien.

Au revoir Laguna!

Renault heeft er eindelijk voor gekozen om de naam Laguna overboord te gooien. Iets wat al veel eerder had moeten gebeuren. De Laguna van eerdere generaties heeft wel goed verkocht maar ook een hele slechte naam opgebouwd. Zo moet je exemplaren van voor 2005 vermijden als de pest, wat ook blijkt uit deze statistieken van onze oosterburen. De laatste generatie was helemaal zo slecht niet meer, maar het leed was al geschied.

Les moteurs

De motoren van de Talisman vind je ook in de nieuwe Mégane en Espace. De goedkoopste Talisman betreft een uitgeklede Life-versie met 110 pk 1.5 dCi-diesel voor €30.590. Of je dat moet doen is de vraag want een vlotte auto krijg je er niet mee; hij weegt tenslotte bijna 1400 kilo. Nee, dan kun je beter een treetje hoger selecteren; de 1.6 dCi met 130 pk heeft immers ook 21% bijtelling, maar die kost dan wel ruim 37.000 euro. De gereden 160 pk versie is natuurlijk de lekkerste, maar is ook prijzig en heeft gewoon 25% bijtelling. Die gaan we dus niet vaak zien op de Nederlandse wegen.

Estate

Het wachten is natuurlijk op de Estate-versie, want die carrosserievorm wordt in Nederland zonder twijfel populairder dan de sedanvorm. Nederlanders zijn immers niet zo’n fan van de vierdeurs (taxichauffeurs uitgezonderd..). De Talisman Estate komt in april en kost zo’n 1200 euro meer.

Testen Renault Talisman (video’s)

Natuurlijk heeft de Nederlandse pers al even gereden met de nieuwe Fransman tijdens de persintroductie in Italië, en de video’s vind je hieronder.

ANWB

Gert Wisse van de ANWB reed met de sterkste 1.6 diesel met 160 pk en heeft wel een paar kritiekpuntjes.

Autoweek

Ook Roy Kleijwegt van Autoweek reed met de nieuwe Talisman, in de vorm van de TCe 200. Dat betekent een 200 pk sterke 1.6 benzinemotor in combinatie met een automaat met dubbele koppeling. Zijn commentaar bekijk je hieronder.

Update 15 mei 2016: inmiddels heeft Autoweek ook gereden met de Talisman Estate, en deze video vind je hieronder

Autovisie

Werner Budding van Autovisie reed ook met de Talisman, en heeft zoals we gewend zijn weer een prima verhaal.

Consumentenbond

Redacteur Gerard Kroon van de Consumentenbond reed iets recenter in een Talisman op Nederlands kenteken, een 1.5 DCi met 110 pk.