De nieuwe Toyota Prius van de vierde generatie is in Las Vegas vrijgegeven door de Japanners. En hij is nog steeds niet mooi, maar wel weer efficiënter dan zijn voorganger.
We konden onlangs de nieuwe Prius al zien in een vliegtuig onderweg naar Las Vegas, waar de Japanners vandaag zo ver waren om hem officieel aan de wereld te tonen.
Mirai-looks
Kennelijk wil Toyota er niet aan om de meest verkochte hybride ter wereld een mooi jasje te geven. Ook een keuze. Het design toont gelijkenis met de Mirai, maar de ontwerpers hebben er gelukkig nog wel wat aan bijgeschaafd. De Prius is echter nog steeds een rijdend statement: “kijk mij eens ecovriendelijk zijn”.
Efficiënter
De uitstoot is wederom verlaagd door gebruik te maken van een ultra-efficiënte motor, een verbeterde versie van de huidige 1.8. Deze motor heeft nog steeds ‘slechts’ 40% rendement, maar voor een benzinemotor is dat dus erg goed. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een kleinere, efficiëntere NiMH-accu.
Meer fun
De nieuwe Prius is gebaseerd op Toyota’s New Global Architecture-platform (TNGA), een platform waar uiteraard ook nieuwe versies van de Auris op gebaseerd gaan worden. De Prius is breder en lager en heeft een lager zwaartepunt. Toyota belooft zelfs dat er meer plezier aan te beleven valt bij het rijden, geholpen door het feit dat de acceleratie meer lineair aanvoelt (lees: minder loeiende motor). Laten we het hopen, want laten we eerlijk zijn: een echte stuurmansauto is de Prius nooit geweest.
Geen superlage bijtelling meer
Aangezien deze nieuwe Prius geen plug-inhybride is (die komt later) zal hij vanaf volgend jaar, als hij uitkomt, in de 21% bijtelling vallen. Ben benieuwd hoeveel Nederlanders dan nog gaan kiezen voor deze Japanner, wiens verkopen in Nederland voornamelijk werden opgestuwd door de lage bijtelling. Mocht je hem in het echt willen zien, dan raad ik je aan een bezoekje te brengen aan de Internationale Automobil-Ausstellung in Frankfurt.
Knap dat m.n. Japanse merken er iedere keer weer in slagen een mooi, bestaand model, te verzieken met wederom een face-lift. Dan weer een andere grill, koplampen enz.enz. Je rijdt steeds in een oud model. Dit is voor mij de reden geen Japammer, Koreaan o.i.d. te kopen. Jammer, want technisch zit het allemaal best goed in elkaar. Standaard is volgens mij: nieuw model, na 3 jaar facelift en dan weer 4 jaar verder voor een totaal nieuw model. (Afgezien van technische ontwikkelingen qua motor enz..
Lijkt mij beter dan een Golf is een Golf Is golf enz
Ik rij al in mijn 3e Prius maar zal geen 4e aanschaffen met 21% bijtelling en praktisch hetzelfde model.