Kijk maar goed. Of misschien juist niet. Deze auto ga je namelijk veel terugzien op de Nederlandse wegen de komende jaren: de nieuwe Peugeot 308 SW. Om precies te zijn, de 308 SW met 1.6 BlueHDi dieselmotor. Deze 120 pk sterke diesel stoot 85 gram CO2 per kilometer uit, en valt daarom ten prooi aan de kostenbewuste leaserijders van Nederland, want slechts 14% bijtelling (bij registratie voor 1-1-2015)
Maar ook particulieren, of zakelijke rijders die geen diesel willen rijden, kunnen opveren van de bank (niet te snel, daar word je duizelig van). De nieuwe 308 krijgt namelijk ook een nieuwe 1.2 e-THP driecilinder benzinemotor, die dankzij een turbootje 110 of 130 pk ophoest. Dat is nét wat meer dan het prijzenwinnende Ecoboost-motortje van de Ford Focus Wagon, maar die haalt dat uit een 1.0, en met 0.2 meer inhoud kunnen we het ook natuurlijk. Iets meer bijtelling (waarschijnlijk 20%), maar per saldo wordt bijtelling over de cataloguswaarde berekend, en die ligt voor een diesel meestal hoger.
Je koopt of least een stationcar natuurlijk voor de bagageruimte. Daarmee zit het wel snor bij de 308 SW: deze meet 610 liter. Daarmee evenaart hij een van de ruimtetoppers, de Skoda Octavia Combi (610), maar biedt niet zo veel ruimte als de Honda Civic Tourer (624). Dit betreft cijferts met de banken op z’n plek. Hoeveel liter Ikea-kast je mee kunt nemen met de banken plat is nog niet bekend. Handig zijn in ieder geval de vlakke laadvloer en de mogelijkheid om vanuit de achterbak de banken naar beneden te klappen.
De Peugeot 308 SW is een vrij forse auto. Hij meet in de lengte 4,58 meter. Het was wel te voorspellen dat de Franse station lichter zou worden, omdat zijn rugzakloze broertje, de 308 hatchback 140 kilo gewicht had afgeworpen ten opzichte van zijn voorganger. Hetzelfde geldt dus voor de SW, die ook op het nieuwe, lichtere EMP2-platform wordt gebouwd.
De Peugeot 308 SW staat op 29 mei in de Nederlandse showrooms. Als je hem al eerder wil aanschouwen, moet je in maart even naar Zwitserland rijden/vliegen/fietsen/lopen, want hij zal daar op de Autosalon van Genève aan het publiek getoond worden. Kun je gelijk het andere bijtellingsspul aanschouwen. Leuke weekendtrip!
Update 17 januari: de prijzen!
Versie | Prijs (euro) |
1.2 e-THP 110 pk Access | 21.450 |
1.2 e-THP 110 pk Active | 23.450 |
1.2 e-THP 130 pk Active | 24.550 |
1.2 e-THP 130 pk Active automaat | 26.550 |
1.6 THP 155 pk Active | 26.400 |
1.2 e-THP 110 pk Allure | 25.300 |
1.2 e-THP 130 pk Allure | 26.400 |
1.2 e-THP 130 pk Allure automaat | 28.400 |
1.6 THP 155 pk Allure | 28.050 |
1.2 e-THP 130 pk Première | 27.950 |
1.2 e-THP 130 pk Première automaat | 29.950 |
1.6 HDI 92 pk Access | 23.500 |
1.6 BlueHDi 120 pk Active | 26.550 |
1.6 BlueHDi 120 pk Allure | 28.550 |
2.0 BlueHDi 150 pk Allure | 30.200 |
2.0 BlueHDi 150 pk Allure automaat | 32.200 |
1.2 e-THP 110 pk Blue Lease | 21.200 |
1.2 e-THP 130 pk Blue Lease | 22.300 |
1.2 e-THP 110 pk Blue Lease Executive | 23.600 |
1.2 e-THP 130 pk Blue Lease Executive | 24.700 |
1.6 BlueHDi 120 pk Blue Lease | 24.050 |
1.6 BlueHDi 120 pk Blue Lease Executive | 26.350 |
2.0 BlueHDi 150 pk Blue Lease Executive | 27.900 |
2.0 BlueHDi 150 pk Blue Lease Executive automaat | 29.900 |
Snap niet dat VOLVO dit niet doet met de V40. Maak een vervanger voor de V50,
maak een cabrio, maak een sedan (de oude S40), allemaal op basis van de huidige
V40. (Kijk maar naar Audi b.v.). Als V40 rijder denk ik toch weleens met weemoed
terug aan mijn S40. Geld zat vanuit China. Ideetje VOLVO?
Kunnen hier ook weer 2 extra zitplaatsen in gemaakt worden, net zoals bij de andere 308SW en 307SW?
De reactie van Peugeot Nederland: “De nieuwe 308 SW kan niet worden uitgerust met een tweede zitrij. Het is dus altijd een 5-persoons auto.”
De wielbasis van de SW is langer dan de hatchback.
Komt die extra lengte ten goede aan de beenruimte op de achterbank?
Ja. Ik heb de 308 SW besteld. Proefrit gedaan in de hatchback. Die heeft achterin echt geen ruimte voor je benen. Met de stoel ingesteld op mijn lengte – 1.85m – zou ik niet eens mijn dochter van 10 achterin kunnen zetten (snap dan ook niet dat de 308 auto van het jaar is geworden). Ik heb de deaer toen gevraagd hoe het dan in de SW zat en die vertelde mij dat de langere wielbasis inderdaad ten goed komt aan de beenruimte achterin.
De 11cm extra wielbasis komt ten dele ten goede voor de beenruimte achterin. Namelijk 3 cm. Dus nog steeds krap, maar je kunt er achter zitten. Verder is de bluelease executive niet gebaseerd op de allure maar de active. Dus geen mooie HD lcd scherm in kleur tussen je tellers, geen automatische handrem, geen allu look in de midden console en andere stoelen die naar mijn mening minder lekker zitten.
Oh en ook een andere neus, dus geen HD led verlichting maar gewone koplampen
Dan zijn die foto’s op de brochure van de 308SW Blue Lease wel een beetje misleidend. Je ziet daarop duidelijk koplampen met leds aan de bovenrand. En die zou je op de Executive ook verwachten.
Schijt misleiding uitgeklede variant, allemaal standaard shit.
Gaan eerst kijken hoe de verkoopt loopt alvorens er allemaal extra pakketjes komen
Pack dit en pack zo allemaal Franse bullshit