Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Kijk maar goed. Of misschien juist niet. Deze auto ga je namelijk veel terugzien op de Nederlandse wegen de komende jaren: de nieuwe Peugeot 308 SW. Om precies te zijn, de 308 SW met 1.6 BlueHDi dieselmotor. Deze 120 pk sterke diesel stoot 85 gram CO2 per kilometer uit, en valt daarom ten prooi aan de kostenbewuste leaserijders van Nederland, want slechts 14% bijtelling (bij registratie voor 1-1-2015)

Maar ook particulieren, of zakelijke rijders die geen diesel willen rijden, kunnen opveren van de bank (niet te snel, daar word je duizelig van). De nieuwe 308 krijgt namelijk ook een nieuwe 1.2 e-THP driecilinder benzinemotor, die dankzij een turbootje 110 of 130 pk ophoest. Dat is nét wat meer dan het prijzenwinnende Ecoboost-motortje van de Ford Focus Wagon, maar die haalt dat uit een 1.0, en met 0.2 meer inhoud kunnen we het ook natuurlijk. Iets meer bijtelling (waarschijnlijk 20%), maar per saldo wordt bijtelling over de cataloguswaarde berekend, en die ligt voor een diesel meestal hoger.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Je koopt of least een stationcar natuurlijk voor de bagageruimte. Daarmee zit het wel snor bij de 308 SW: deze meet 610 liter. Daarmee evenaart hij een van de ruimtetoppers, de Skoda Octavia Combi (610), maar biedt niet zo veel ruimte als de Honda Civic Tourer (624). Dit betreft cijferts met de banken op z’n plek. Hoeveel liter Ikea-kast je mee kunt nemen met de banken plat is nog niet bekend. Handig zijn in ieder geval de vlakke laadvloer en de mogelijkheid om vanuit de achterbak de banken naar beneden te klappen.

De Peugeot 308 SW is een vrij forse auto. Hij meet in de lengte 4,58 meter. Het was wel te voorspellen dat de Franse station lichter zou worden, omdat zijn rugzakloze broertje, de 308 hatchback 140 kilo gewicht had afgeworpen ten opzichte van zijn voorganger. Hetzelfde geldt dus voor de SW, die ook op het nieuwe, lichtere EMP2-platform wordt gebouwd.

De Peugeot 308 SW staat op 29 mei in de Nederlandse showrooms. Als je hem al eerder wil aanschouwen, moet je in maart even naar Zwitserland rijden/vliegen/fietsen/lopen, want hij zal daar op de Autosalon van Genève aan het publiek getoond worden. Kun je gelijk het andere bijtellingsspul aanschouwen. Leuke weekendtrip!

Update 17 januari: de prijzen!

Versie Prijs (euro)
1.2 e-THP 110 pk Access 21.450
1.2 e-THP 110 pk Active 23.450
1.2 e-THP 130 pk Active 24.550
1.2 e-THP 130 pk Active automaat 26.550
1.6 THP 155 pk Active 26.400
1.2 e-THP 110 pk Allure 25.300
1.2 e-THP 130 pk Allure 26.400
1.2 e-THP 130 pk Allure automaat 28.400
1.6 THP 155 pk Allure 28.050
1.2 e-THP 130 pk Première 27.950
1.2 e-THP 130 pk Première automaat 29.950
1.6 HDI 92 pk Access 23.500
1.6 BlueHDi 120 pk Active 26.550
1.6 BlueHDi 120 pk Allure 28.550
2.0 BlueHDi 150 pk Allure 30.200
2.0 BlueHDi 150 pk Allure automaat 32.200
1.2 e-THP 110 pk Blue Lease 21.200
1.2 e-THP 130 pk Blue Lease 22.300
1.2 e-THP 110 pk Blue Lease Executive 23.600
1.2 e-THP 130 pk Blue Lease Executive 24.700
1.6 BlueHDi 120 pk Blue Lease 24.050
1.6 BlueHDi 120 pk Blue Lease Executive 26.350
2.0 BlueHDi 150 pk Blue Lease Executive 27.900
2.0 BlueHDi 150 pk Blue Lease Executive automaat 29.900