65 procent van de Europese automobilisten rijdt het hele jaar met zomerbanden rond. Levensgevaarlijk als er een beetje sneeuw ligt, en Michelin heeft daar nu een oplossing voor: de CrossClimate.
Michelin heeft 3 jaar gewerkt aan de CrossClimate, en een zomerband ontwikkeld die ook prima presteert onder winterse omstandigheden. Een vierseizoenenband dus.
Waarin excelleert deze band volgens de fabrikant:
- Korte remweg op droog wegdek
- C-score voor rolweerstand
- A-score voor remweg op nat wegdek
- Grip op sneeuw: dit is de eerste zomerband met een wintermarkering (“3-Peak Mountain with Snow Flake” voor prestaties in de sneeuw).
- Lage geluidsproductie
Een vergelijkende test zal moeten uitwijzen of deze band echt zo geweldig is, maar journalisten mochten de banden al even proberen in de Alpen, en ze waren behoorlijk onder de indruk.
Michelin zegt er wel bij dat een pure zomerband nog steeds beter presteert bij heet weer, en een winterband bij sneeuw en ijs, maar als je slechts af en toe op deze ondergrond vertoeft lijkt deze band voor de meeste situaties in de Benelux uitstekend geschikt. Je mag er zelfs mee door de wintersportlanden rijden vanwege de certificering.
Bekijk het filmpje hieronder voor een vergelijk tussen de CrossClimate en zomer- en winterbanden.
De CrossClimate-band komt in mei beschikbaar in de maten 15, 16 en 17 inch.
Verliest van de 4seizoenenbanden van goodyear en vredestein op sneeuw en ruim ook. Beter in zware regen maar verder niet. Sneeuw is veel gevaarlijker en het effect ervan is niet dat het even duurt zoals een stortbui…Gy v4 gen2 is op elke ondergrond goed tot zeer goed dus keuze is eenvoudig.
Autobild heeft een uitgebreide test gedaan en daar komt de GoodYear Vector 4Seasons Gen-2 inderdaad zeer goed uit. De Michelin doet het alleen op droog wegdek beter vanwege minder lamellen in het loopvlak, waardoor hij op sneeuw minder presteert dan genoemde. Een vierseizoenenband blijft een compromis, dus het is maar net wat je belangrijker vindt. Bedankt voor je opmerking.
Gezien het klimaat in NL gaat mijn voorkeur dan toch echt uit naar de michelin. Droog wegdek zie ik vaak, en ook regen (veel water bij spoorvorming/aquaplaning) zie ik vaker dan sneeuw. Natuurlijk is een band die beter presteert op sneeuw beter als je van jezelf weet dat je bijvoorbeeld vaak op wintersport gaat. Maar dan zou ik toch voor dedicated winterbanden gaan.
De standaardzin dat -een 4s band altijd een compromis is- is dus ouderwets. Dat hangt natuurlijk af van de extremen die binnen een klimaat spelen. In nederland is dat dusdanig gematigd dat een crossclimate het hele jaar door beter presteert dan een zomer en winterband. Ik zie zo vaak winterbanden op de weg als het meer dan 15 graden is. Zonde van de band en slechtere prestaties.
Mijn visie: in nederland is een 4S band niet per definitie een compromis. Is oostenrijk bijvoorbeeld wel…
Toen een tijdje terug de temperatuur richting de vijf graden zakte heb ik mijn Vredestein’s Snowtrac3 onder mijn Mazdaatje gelegd. Niet wetend dat het daarna zo ‘warm’zou worden! Om nu terug te gaan wisselen gaat me te ver. Kortom, die nieuwe Michelins zouden een uitkomst zijn geweest.
Zouden! Want helaas zitten er onder mijn oude 323F en onder mijn nog oudere Impreza 15 inch velgen. En daarin voorziet Bibendum niet.
Foutje: 15 inch moet natuurlijk 14 inch zijn; geldt voor beide auto’s.
14 inch? Zo klein zie je niet vaak meer op dat formaat auto!
Ikheb na lang wikken en wegen op 5-10-2016 michelin crossclimate 205/55 r17 op mijn Renault Captur gelegd banden op internet bij Openo gekocht de band was voor deze maat net uit en de kosten waren inclusief balanceren 550 euro al bij het wegrijden een heerlijke stille band in de regen voortreffelijk nu nog een ritje naar Winterberg Duitsland in de sneeuw en ik weet alles over deze perfecte band ik rij trouwens veel in Duitsland woon aan de grens komt goed uit want daar zijn ze verplicht!
Hoe bevielen de banden in winterberg?
Heb ze daar uitgeprobeerd op een stuk besneeuwde helling probleemloos en tegenover gewone banden een openbaring!
Ik heb een golf 6 R20 nu de michilen crossclimate erop gedaan maar heb er spijt van. Waarom ze maken veel geluid iedereen zegt van niet maar mijn ervaring blijkt het dus anders.
Zie mijn vorige blog sta ik nog steeds 100% achter!!!
Hallo Rob,
Ben het met jouw conclusie eens. Heb mijn nieuwe Mercedes A220 laten afleveren op Michelins Cross Climate.
Denk dat ik een grote blunder begaan heb. Vanaf 70km/h begint de auto te “roffelen” hetgeen zéér irritant is.
De reaktie van mensen om me heen; “zet de radio iets harder” is dan ook zeer vervelend. Ik ben bang dat ik de banden dien te vervangen indien ik het gewenste comfort wil ervaren.
Denk bovendien dat de moderne auto-onderstellen zéér gevoelig zijn voor afwijkende bandentypes.
Hoi jean,
Idd niet mee te rijden, ik heb ze ook verkocht het lijkt wel dat er een wiellager kapot is. Erg vervelend, ik heb nu vredestein santin erg goed bandje.
Veel succes met jou beslissing over wel of niet andere banden.
Groet rob
Slijt wel erg snel en ze maken wel meer lawaai
Totaal niet mee eens normale slijtage en erg stil heb ze er nu ruim 2 jaar onder perfecte band mee naar Winterberg geweest en hebben hun nut ruimschoots bewezen!