Om de stad Utrecht te laten voldoen aan Europese luchtkwaliteitsnormen wil Frits Lintmeijer (Groenlinks), Wethouder Verkeer, per 1-1-2015 een milieuzone voor personenauto’s invoeren, waardoor veel auto’s straks een groot gedeelte van de Domstad niet meer in mogen.
Om precies te zijn: alle diesels die niet voldoen aan Euro 4 of hoger (auto’s tot bouwjaar 2005) en benzineauto’s die niet voldoen aan Euro 1 of hoger (tot bouwjaar 1992).
De Gemeente Utrecht wil de besluitvorming rond een milieuzone eind dit jaar afgerond hebben. De maatregel stuit echter op veel protest van onder meer de ANWB en Bovag en zij overwegen dan ook in beroep te gaan.
Het is dus nog alles behalve zeker of en hoe deze milieumaatregel doorgang vindt. In Amsterdam is een vergelijkbaar initiatief in 2008 door de kamer van tafel geveegd.
AutoWeek interviewt wethouder
(Update 31 mei)
Check zelf je auto
Je kunt op autoverbod.nl checken of jouw auto de milieuzone nog in mag als de regels zoals ze nu bedacht zijn van kracht worden. Volgens deze site zijn tot nu toe 89% van de kentekens die zijn ingevoerd tot paria verklaard. Van alle 2071 mensen die tot nu toe hun kenteken op de website invoerden, mag slechts 11,2% de stad nog in.
Update 1 mei 2015: Je kunt hier checken of je de binnenstad in mag: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/milieu/luchtkwaliteit/milieuzone-utrecht/kentekencheck/
Duits voorbeeld
In Duitsland hebben de autoriteiten al langer ‘Umweltzones’ ingevoerd in veel steden. Om in het centrum van deze steden te mogen rondrijden moet je een sticker aanschaffen waarbij je stickerkleur moet overeenkomen met die van de milieuzone, anders mag je er niet in. Deze kleur wordt bepaald door de uitstoot van je auto. Volgens de ADAC, de Duitse ANWB, hebben deze milieuzones voor personenauto’s echter weinig effect.
Dit is best wel misleidend, want alle auto’s met een katalysator zijn de grootste boosdoeners van het ultra fijne-stof waar de mensen last van hebben. En dat betreft juist de meeste nieuwste auto’s en niet de oude. Om nu juist de oude diesels te weren uit binnensteden, los je eigenlijk niets op.Deze oude diesels hebben nog wel zichtbaar meer uitlaatgassen, maar veel minder fijnstof uitstoot. Terwijl de aller nieuwe diesels bijna geen zichtbare uitstoot meer hebben,(mits deze op temperatuur is)maar des te meer ultra fijne-stof uitstoten. Het probleem ligt niet bij de hoeveelheid van CO2 uitstoot of roetuitstoot, maar bij de hoeveelheid van het ultra fijne-stof. Hier gaat dus Groen Links weer eens het echte probleem totaal voorbij.
op de link autoverbod.nl kun je dus niet controleren of je auto de stad nog in mag (werkt niet) mijn auto een benzine bj 2005 geeft op de borden elke keer nee . klopt dus ook niet ik zou er wel de stad mee in mogen . krijg ik zeker ook nog een bekeuring . ik vind het een begrijpelijke maatregel . maar vraag me af of het er veel beter van word .als auto,s er omheen rijden dan waait deze vervuilde lucht toch ook gewoon door de stad .er zal best iets minder fijnstof in de lucht zitten .alleen ik denk dat het alleen zin heeft als alle mensen daar in dat gebied dan ook blijven . er vlak omheen word de vervuiling dus erger . als je dat erna weer binnenkrijgt dan leef je ook korter . mja we wachten gewoon weer 5 jaar dan word het vast weer afgeschaft
Dank voor je reactie. Dit is een oud artikel. Het verbod geldt voor diesels van vóór 1 januari 2001. Je kunt hier http://www.utrecht.nl/verkeersbeleid/milieuzone/personen-en-bestelautos/ checken of je de stad in mag.
Ach we zijn dat slappe gezwets van de overheid toch nu zo langzamerhand wel gewend…,toch?!
Als de overheid nu eens gaat beginnen met nadenken dan moeten ze alle nieuwe auto.s weren en niet de oude.
Fijnstof wordt door de wind meegenomen en verspreidt oudere diesels waar om maar te zeggen hondenbrokken uitkomen worden bijna niet verspreidt.
De overheid blijft ons straffen voor hun onvermogen want er zinvol woord komt er maar zelden uit.
Bedankt voor het wijze advies overheid wij geloven er geheid niets van…..,