Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De Chinese moedermaatschappij van Volvo – Geely – lanceert vandaag een crossover die in Zweden ontwikkeld is, én gebaseerd is op het nieuwe platform van de XC40. Het is echter geen Volvo, het is een Lynk & Co, een nieuw merk dus.

CMA-platform

Geely heeft samen met Volvo nieuwe platforms ontwikkeld – waaronder het CMA-platform, voor compacte auto’s – en daar moet natuurlijk van geprofiteerd worden. Daarom komen de Chinezen nu met een heel nieuw hip merk dat, zoals het er uit ziet, een jonge doelgroep moet aanspreken. Een nieuw merk lanceren is een gewaagde stap, maar de plannen zijn groots; het bedrijf wil met het nieuwe merk niet alleen China, maar ook de Europese en Amerikaanse markt gaan bedienen.

Hip & happening

Als je de website bekijkt, zie je vooral hippe jonge mensen met een urban lifestyle ronddartelen. Ik vraag me af of deze mensen het geld er voor (over) hebben om een dergelijke auto aan te schaffen, want vandaag de dag zijn het qua nieuwverkopen vooral senioren en zakelijke rijders die de dienst uitmaken, en daar tellen hele andere eisen.

Het idee is echter dat de auto’s gedeeld kunnen worden via een nieuw digitaal platform, dus wellicht is het de bedoeling dat je met de hele buurt een hippe SUV aanschaft? Dat delen op zich niet nieuw, want daar zijn alle (premium) autofabrikanten en een aantal organisaties mee bezig, maar wat wel grappig is dat er een programmeerinterface aan de Lynk & Co vast zit, waarvoor iedereen applicaties kan ontwikkelen. Wellicht dat dat straks ook bij Volvo’s beschikbaar komt?

Volvo-motoren

Qua aandrijving wordt verwacht dat de hybride aandrijflijnen van Volvo onder de motorkap te vinden zijn, waaronder ook de 1.5 driecilinder – die nog moet verschijnen. De 01 moet, net als de XC40, in 2018 op de markt komen en krijgt later gezelschap van een 02 en een 03.

Gezien het hippe karakter kun je de auto straks online kopen. Waarschijnlijk wordt het Volvo-dealernetwerk wel ingeschakeld voor service, maar ze komen hem thuis ophalen.