Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Autoliefhebbers hebben het er al een tijdje over: de drie hybride hypercars van Ferrari, Porsche en McLaren, respectievelijk de LaFerrari, 918 Spyder en de P1.

Alle drie maken gehakt van 99,9 procent van de straatlege supercars die rondrijden op deze aardkloot. Er is echter een Zweedse rivaal die ze op hun plek kan zetten, en dat is geen hybride.

Het is een Koenigsegg, in dit geval de Agera R, de op 1 na snelste Koenigsegg van dit moment. Hij heeft geen elektromotoren voor een berg koppel direct vanaf de start, geen slimme vierwielaandrijving voor een betere tractie en beweert zeker niet (theoretisch) zuinig te zijn of minder dan 100 g/km CO2 uitstoot te leveren.

Wat hij wel heeft is 1140 pk en een karrevracht aan trekkracht, namelijk 1200 Nm, onder de kap, met dank aan een twinturbo 5.0-liter V8 en een totaalgewicht van 1435 kg. De 918 Spyder claimt dankzij elektromotor en vierwielaandrijving weliswaar een betere 0-100 km/h tijd van 2,6 versus 2,9 seconden, maar is ook 300 kg zwaarder en levert minder vermogen en koppel.

Dus, als de twee naast elkaar rijden voor een acceleratietest met rollende start van 50-320 km/h (30-200 mph), wordt de Porsche, zodra de turbo’s in de Zweedse raket oplichten, voor dood achtergelaten zoals je kunt zien in de onderstaand video. Bye bye Porsche!

Zoals gezegd is de supersnelle Agera R niet eens de krachtigste Koenigsegg in het gamma van de Zweedse hypercarbouwer. Die rol is namelijk weggelegd voor de One:1, waarvoor laatst nog het Duitse registratiesysteem moest worden aangepast omdat die niet berekend was op maar liefst 1361 pk.