Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Recent showde Tesla de Model 3 aan het grote publiek. Gaaf ding, maar je moet behoorlijk wat geduld hebben voordat er een voor je deur staat. Wat zijn de elektrische alternatieven?
Tesla heeft inmiddels al meer dan 400.000 bestellingen binnen voor de betaalbaar geachte Model 3. En dat terwijl de kleine fabrikant in heel 2015 slechts 52.000 auto’s in elkaar schroefde en de productie van hun nieuwe model pas in 2018 echt op gang zal zijn. Reken maar dat je wat jaartjes moet wachten als je nu je naam op een orderformulier zet. Dus gaan we even kijken wat er nog meer voor interessant, redelijk betaalbaar elektrisch spul er in 2016 op de markt is of komt, d.w.z. met een fatsoenlijke binnenruimte en dito bereik.
Tesla Model 3 introduction

Waarom elektrisch rijden?

Omdat je geen wegenbelasting betaalt, zakelijk slechts 4% bijtelling geniet en voor een paar euro je auto op kunt laden. Of omdat je geruisloos en zonder uitlaatgassen rond kunt rijden en binnen slechts enkele seconden naar onze maximumsnelheden accelereert? Dat moet toch als muziek in de oren klinken? Tot nu toe waren elektrische auto’s echter behoorlijk prijzig in aanschaf en het bereik van vooral de goedkopere modellen hield niet over. Daar gaat verandering in komen de komende jaren, nu meer fabrikanten modellen ontwikkelen die alleen met elektrische aandrijving geleverd worden. De vraag is nu: wanneer stap jij over? Wanneer ga jij je huidige auto verkopen en ga je voor elektrisch?

Hier alvast wat ideeën voor je volgende (elektrische) auto:

2017: Opel Ampera-E

Opel Ampera E achterkant Opel brengt de Chevrolet Bolt in 2017 onder eigen label naar Europa, en hij gaat hier Ampera-E heten. Hij kan 5 personen vervoeren en heeft 381 liter bagageruimte, wat meer is dan een Opel Astra. Op het volgeladen accupakket van 60 kWh komt de 204 pk-sterke Ampera-E volgens Opel liefst 500 kilometer ver, wat in de praktijk natuurlijk lager zal uitkomen, maar het begint ergens op te lijken. Accu’s zijn duur om te produceren (ongeveer 300 dollar per kWh), dus de prijs zal naar verwachting snel richting de 40.000 euro gaan.

Lees hier meer over de Opel Ampera-E

Hyundai Ioniq Electric: € 32.450

Hyundai Ionic ElectricDe Hyundai Ioniq zal in meerdere motorvarianten geleverd gaan worden, namelijk als hybride (HEV), hybride met stekker (PHEV) en als pure EV. De Electric is de volledig elektrische versie die een 120 pk en 295 Nm leverende elektromotor aan boord heeft, die samen met een accupack van 28 kWh moet zorgen voor een theoretisch bereik van zo’n 250 kilometer. Topsnelheid: 165 km/h.

Nissan Leaf 30 kWh: € 35.290

Nissan Leaf 2016Als je niet wilt wachten en nu al elektrisch wilt rijden, dan kun je natuurlijk even binnenlopen bij de Nissan-dealer voor een Leaf. De Nissan Leaf is momenteel na de Renault ZOE en de Tesla Model S de meestverkochte elektrische auto van Europa, maar wel de enige van dit trio die én redelijk betaalbaar is, én genoeg praktische ruimte biedt. De elektrische C-segmenter is sinds kort met een 30Kwh-accu leverbaar, waardoor het bereik op een theoretische 250 km komt (voorheen 199 km). Helaas vergt dat wel een meerprijs van 2000 euro, maar je kunt het accupack ook leasen.

BMW i3: € 35.500

BMW i3 2013De BMW i3 is al weer sinds 2013 op de markt, en heeft al aardig wat enthousiastelingen gevonden. Het kekke karretje valt dan ook best wel op. Het is geen kleine auto, al lijkt dat wel zo door de grote smalle wielen. De binnenruimte en bereik (160 km, sinds kort ook 200 km dankzij groter accupack) zijn wat minder, maar door zijn relatief lage gewicht en krachtige motor is de kleine elektrische BMW zeker vlot te noemen. Mocht je het wat groter willen, dan moet je wachten. De Beierse fabrikant heeft naar verluidt een grotere elektrisch aangedreven auto (i5?) in de planning, maar dat duurt nog wel een paar jaar.
Naast de hierboven genoemde auto’s heb je natuurlijk ook nog bestaande modellen die omgebouwd zijn tot elektrische auto:

Volkswagen e-Golf: € 36.190

Volkswagen e-GolfAangezien we nog tot 2020 moeten wachten op een productiemodel van de I.D., geef ik hier voorlopig de VW e-Golf (rijtest) als alternatief. Daarmee heb je de bekende Golf-kwaliteiten, maar dan met wat minder bereik (190 km) en wat meer gewicht en ietsje minder bagageruimte. Volkswagen heeft een groter accupakket aangekondigd voor 2017, waarmee het theoretische bereik op 300 km komt. Het vermogen stijgt ook: van 115 pk naar 136 pk. De Golf accelereert hiermee in 9,2 seconden naar 100 km/u en de top ligt op 150 kilometer per uur. Niet wereldschokkend, maar je rijdt wel een Golf.

Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive: € 40.995

Mercedes B-klasse Electric DriveOok deze B-klasse Electric Drive is een auto die zijn leven oorspronkelijk begon als brandstofauto. De aandrijflijn is afkomstig van Tesla. De Mercedes moet 200 kilometer ver komen. De ANWB komt echter 163 km ver. Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden. Bijzonder is een radar achter de ster in de grille, waarmee de auto kan “zeilen” en zo minder elektriciteit verbruikt.

Kia Soul EV: € 33.495

Kia Soul EVJe moet van het design van de Kia Soul EV houden, maar je rijdt in ieder geval iets bijzonders en 7 jaar garantie is natuurlijk goed voor een stukje zekerheid. De actieradius zou volgens Kia 212 kilometer bedragen. De ANWB kwam in een praktijktest echter op 162 kilometer. De Kia kan thuis, en aan een oplaad- en snellaadpaal aangesloten worden. In het gunstigste geval duurt een oplaadsessie een half uur.