Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Vanaf 1 januari 2016 moeten we tol gaan betalen als we met onze personenauto’s door Duitsland willen rijden.

Vandaag lekte het wetsontwerp uit van de Duitse Minister van Verkeer Alexander Dobrindt, dat in december wordt voorgelegd aan het Duitse kabinet en kamer.

Alleen op Autobahn

Om aan de winkeliers en tankstations in de grensregio’s tegemoet te komen is de tol (Duits: Maut) niet verplicht op de B-wegen (Bundesstraße) . Als je dus niet op de Autobahn komt, hoef je niet te betalen, en daar wordt dus ook alleen gecontroleerd. Mocht het sluipverkeer uit de hand lopen, kan de Duitse regering alsnog tol gaan heffen voor deze wegen, maar ze kijken het eerst even aan.

Diesels de klos

De prijs verschilt per auto, en wordt gebaseerd op de cilinderinhoud en hoe milieuvriendelijk de auto is. Diesels betalen (veel) meer dan benzine-auto’s. Het maximumbedrag van 130 euro per jaar wordt al gehaald door een Golfje TDI uit 2009, zoals je hieronder kunt zien. De Duitsers krijgen ter compensatie korting op de wegenbelasting, buitenlanders uiteraard niet.

Je kunt ook een tijdelijk vignet kopen, handig voor vakantiegangers:

  • 10 dagen voor 10 euro
  • 2 maanden voor 22 euro

Geen sticker nodig

In tegenstelling tot landen als Oostenrijk en Zwitserland hoef je in Duitsland straks geen sticker achter je ruit te plakken. De tol moet van tevoren worden betaald via internet of bij een tankstation in Duitsland of in de grensstreek.

De Duitse autoriteiten controleren dan op snelwegen de kentekens van langsrijdende auto’s met camera’s boven de weg en vergelijken die met de in de computer opgeslagen gegevens. Wie niet betaald heeft, krijgt een boete van 150 euro. Wie herhaaldelijk in de fout gaat, gaat honderden euro’s boete betalen.
Tolpoort Duitsland
Bron: Bild