Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

En we hebben het natuurlijk over de TDI-motoren van het type EA 189. De vandaag gepresenteerde oplossing lijkt zo simpel dat je je afvraagt waarom er zo veel gedoe over is geweest.

Volkswagen wil in Europa de gewraakte sjoemelsoftware van de 2.0 TDI vervangen door middel van een softwareupgrade, en als je een 1.6 TDI ‘spaarsjoemeldiesel’ hebt dan krijg je er bovendien een stukje hardware bij. Dit gebeurt natuurlijk om de te hoge NOx-uitstoot aan banden te leggen, want daar ging het in eerste instantie allemaal om.

Plastic buisje

Installatie flow transformer 1.6 TDI EA 189 (2 van 6)De beschimpte autobouwer gaat een extra plastic buisje in de 1.6 diesels inbouwen (zie ook fotogalerij onderaan). Ze noemen het een ‘Strömungsgleichrichter’, wat zich laat vertalen in ‘flow transformer’. Het stukje hardware moet de lucht kanaliseren vanaf de luchtfilterbehuizing langs de luchtmassameter. Dit zou voor een betere werking van deze meter moeten zorgen, waardoor de verbranding geoptimaliseerd wordt en de uitstoot omlaag kan. Als dit werkt (ik geloof Duitsers nooit meer op hun blaue augen), vraag je je af waarom dat niet eerder bedacht is, want het streven is dat je er verder niets van merkt in prestaties of verbruik! Maar ja… die kosten hè…

Uurtje

De oplossing moet nog goedgekeurd worden door de autoriteiten, maar als alle modellen getest zijn en het werkt, dan zouden Volkswagen-rijders hun auto maximaal een half uur (2.0 TDI), tot een uur (1.6 TDI) kwijt zijn aan de garage om de update te monteren. In de praktijk zal men natuurlijk proberen dit met een reguliere servicebeurt te combineren.

Uitleg krijg je ook in onderstaande video.

Voor de 1.2 TDI, eveneens voorzien van de sjoemelende motorsoftware, komt Volkswagen aan het eind van de maand met een oplossing, die waarschijnlijk alleen softwarematige aanpassingen betreft. Wat de autobouwer met de 3.0 V6 TDI’s, die zeer recent in opspraak zijn geraakt, gaat doen is nog onbekend, maar dat zal waarschijnlijk ook een softwarematige oplossing worden.

De vraag is nog wel welke maatregelen er getroffen worden om aan de Amerikaanse uitstootregels te voldoen, want die zijn nu eenmaal strenger dan de Europese, wat de reden was dat het concern aan het sjoemelen is geslagen.

Foto’s