Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Hè hè, we hebben even op wachten op een nieuwe Alfa Romeo, maar hier is tie dan, de nieuwe Giulia!

Of je hem mooi vindt is natuurlijk een kwestie van smaak (video + foto’s onderaan), maar de Italiaanse opvolger van de 159 (die al sinds 2011 niet meer gemaakt wordt) is in de QV-uitvoering in ieder geval een dik ogend apparaat geworden.

Quadrifoglio Verde

De gepresenteerde Giulia QV heeft een 2.9-liter V6 biturbo onder de motorkap waaraan naar eigen zeggen engineers van Ferrari hebben gewerkt, en deze levert 510 pk op de achterwielen. Met 3,9 seconden naar 100 km/h kun je het gevecht zeker aan met een M3, een RS4 of een C63 AMG (de merken hoef ik er natuurlijk voor de liefhebbers niet bij te zetten).

Stuurplezier

Die power gaat naar de achterwielen, en daar zit een Torque Vectoring systeem dat de kracht verdeelt tussen de achterwielen en dat volgens Alfa garant staat voor een portie stuurplezier zonder te veel elektronische ingrepen. Het pk/gewicht-verhouding is volgens de Italiaanse autobouwer met minder dan 3 kg/pk beter dan de concurrentie. Dat is bereikt door gebruik te maken van lichtgewicht materialen als koolstofvezel, aluminium, aluminiumcomposiet en plastic.

De gewichtsverdeling is 50/50 en dat is samen met een relatief laag gewicht op papier in ieder geval een mooie basis voor een uitgebalanceerde rijmachine.

Overige motoren

Of hij er in minder gemotoriseerde uitvoeringen (waar nog niet veel over bekend is, behalve dat hoogstwaarschijnlijk de 240pk/350Nm sterke 1.750 Tbi uit de 4C leverbaar wordt) ook nog zo dik uitziet valt nog te bezien, maar het is, samen met de Jaguar XE, in ieder geval een leuke aanvulling op het eeuwige trio BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse.

Update 15-9: dit Italiaanse kanon moet vanaf € 108.000 verkrijgbaar zijn. Ter vergelijk: in Italië kost ie €79.000 en in België €76.000. Lang leve de CO2-taks.

Wat vind jij van de nieuwe Alfa Romeo Giulia?

Laden ... Laden ...

Show me the pica’s!

Check de video en foto’s hieronder!