Het is een horrorbeeld voor de berijder van een elektrische auto: met een lege accu langs de weg staan. Daarom vroeg de ANWB zich af hoe ver je in de praktijk kunt komen met een elektrische auto.
Zo gezegd, zo gedaan: de bond zette 7 elektrische modellen aan de laadpaal om ze helemaal op te laden, waarna ze er mee op pad gingen. Om de accu vervolgens helemaal leeg te rijden.
Duitsers nauwkeurigst
Elke auto reed hetzelfde parcours, van het Haagse hoofdkantoor naar het testcircuit in Lelystad. Natuurlijk zijn de bestuurders verschillend en de omstandigheden ook niet elke keer precies gelijk, maar je krijgt wel een beeld van hoeveel kilometers er ongeveer haalbaar zijn.
Het blijkt dat sommige fabrikanten realistische inschattingen maken van het rijbereik, en sommigen niet.
Bereik elektrische auto's 2014 (test ANWB)
Merk/type | Rijbereik volgens fabrikant | Rijbereik in de praktijk | Verschil in km | Verschil in % |
---|---|---|---|---|
BMW i3 | 160 km | 172 km | +12 km | +8% |
Mitsubishi iMiev | 160 km | 132 km | -28 km | -18% |
Nissan Leaf | 199 km | 157 km | -42 km | -21% |
Renault Zoe | 210 km | 175 km | -35 km | -17% |
Smart ForTwo Electric Drive | 145 km | 156 km | +11 km | +8% |
Tesla Model S | 502 km | 424 km | -78 km | -16% |
Volkswagen e-Golf | 190 km | 177 km | -13 km | -7% |
Bekijk de video hieronder voor het testverslag.